Monday 14 March 2016

LEMBAH BUJANG


LEMBAH BUJANG ia bertempat dinegeri Kedah kawasan ini dipanggil sungai batu oleh masyarakat tempatan, ia berkeluasan 440 km (mak oiii besar tapak tu) oleh kerana selat melaka menjadi nadi kepada pembangunan di lembah ini. ada sesuatu perkara menarik tentang Lembah Bujang ini yang membezakan dengan tamadun tua yang lain.


  Tamadun tertua di asia tengara yang lebih awal dari Angkor, Kamboja ia berusia 900 masihi Angkorwat adalah sebuah kuil atau candi yang terletak di kota Angkor, Kamboja. Kuil ini dibangun oleh Raja Suryawarman II pada pertengahan abad ke-12. Pembangunan kuil Angkor Wat memakan waktu selama 30 tahun. Angkor Wat terletak di dataran Angkor yang juga dipenuhi bangunan kuil yang indah, tetapi Angkor Wat merupakan kuil yang paling terkenal di dataran Angkor. Raja Suryawarman II memerintahkan pembangunan Angkor Wat menurut kepercayaan Hindu yang meletakkan gunung Meru sebagai pusat dunia dan merupakan tempat tinggal dewa-dewi Hindu, dengan itu menara tengah Angkor Wat adalah menara tertinggi dan merupakan menara utama dalam kompleks bangunan Angkor Wat. Sebagaimana mitologi gunung Meru, kawasan kuil Angkor Wat dikelilingi oleh dinding dan terusan yang mewakili lautan dan gunung yang mengelilingi dunia. Jalan masuk utama ke Angkor Wat yang sepanjang setengah kilometer dihiasi pagar susur pegangan tangan dan diapit oleh danau buatan manusia yang disebut sebagai Baray.

Angkor wat Cambodia


Chandi Borobudur, Magelang di Indonesia berusia 4 masihi, Kebanyakkan tamadun terawal di dunia yang menjadi teras kepada pembangunan peradaban tamadun kepada sesuatu kaum itu adalah Agama. Di mesir tamadun mereka dibangunkan dengan agama teras utama. Indonesia tamadun chandi borobodur yang terletak di jawa tengah juga berasakan Agama Budha.


Perusahaan besi, Setelah di selidik kawasan ini mempunyai kandungan besi yang tinggi, para arkeologi yang memeriksa kawasan ini mempercayai ia menjadi tempat perdagangan bahan utama mereka adalah besi. untuk di export ke seluruh dunia.
pusat peleburan besi purba,

 Umum mempercayai zaman dahulu mereka mengunakan pengangkutan laut sebagai kenderaan utama mereka hanya pada tahun  kenderaan moden diperkenalkan seperti kereta, motorsikal, kereta api, kapal terbang, jet, basikal dan sebagainya. Memandangkan selat melaka adalah penghubung kepada asia timur dan barat maka tamadun ini dapat dibangunkan dengan jaya pada tahun 538 sm.



No comments:

Post a Comment