Tuesday 9 February 2016

Malaysia menjadi rebutan? siapa yang berebut? kenapa berebut?

TANAH BUMI MERDEKA

                                                              Malaysia berada di peta dunia

   Malaysia terdiri dari 14 buah negeri kami mempunyai 9 buah negeri mempunyai sultan dan 5 buah negeri di bawah kuasa yg di pertuan agong. Negeri yg mempunyai sultan ialah selangor, perak, pahang, johor, negeri sembilan, kelantan, teranganu, kedah & perlis. Negeri yg berada di bawah kuasa yg di pertuan agong ialah kuala lumpur, pulau pinang, sabah, serawak & labuan. Semua negeri ini mengamalkan system demokrasi dan raja berpelembaga. Walau bagaimana pun bagi hal2 yg berkaitan agama islam ia adalah tanggung jawap sultan atau yg di pertuan agong.

                                                             sumber gambar dari internet

    Ada sesuatu yg menarik di sini sungguh pun kami punyai ramai sultan yg memerintah di negeri masing2 di antara sultan2 tersebut tidak pernah sama sekali bercakaran sesama sendiri walau pun masing2 mempunyai kekuatan ketenteraan masing2. Inilah yg menjadi kekuatan negara malaysia ini oleh kerana ada sikap toleransi antara kaum, golongan bangsawan,pemimpin dan para rakyat jelata yg mahukan keamanan berpanjangan. Manakan mungkin para pemimpin yg bertelagah rakyat dapat hidup dgn aman & damai. Oleh sebab ini sebagai rakyat malaysia yg mempunyai semangat yg tinggi mahu mengajak para pelawat dtg ke sini untuk melihat sendiri keunikkan yg ada. 

                                                 wira negara yang telah banyak berjasa

   Tuanku abdul rahman putra al haj adalah Perdana menteri Malaysia yg pertama. Beliau adalah anak kepada Almarhum Sultan Abdul Hamid Shah, ia di lahirkan pada 8 feb 1903 mendapat pelajaran di universiti Cambrdge Universiti dalam jurusan undang2 di UK, England. Ketika itu merupakan kelompok terawal mendapat pendidikan yg tinggi pada waktu itu bersama Tuanku Abdul Rahman anakanda kepada Sultan negeri sembilan  Al-Marhum Tuanku Muhammad. Rantaian pemerintahan yg ada di berberapa buah negeri di malaysia ini khususnya ada yg beraja dan sultan ada yg tidak. Ada berberapa negeri yg berada di bawah wilayah persekutuan antara buah negeri yg bersama2 dengan wilayah persekutuan ialah, labuan, putrajaya dan kuala lumpur berlakunya perpindahan ini akibat dari kepesatan pembangunan di sesebuah kawasan yg sedang di bangunkan.

jika anda ingin mendapatkan maklumat yang dapat mengenali negara anda sendiri, boleh datang ke arkib negara jalan duta KL.

http://www.arkib.gov.my/web/guest/home

No comments:

Post a Comment